Spørgsmål og svar
Her finder du en oversigt over de mest stillede spørgsmål
Her finder du en oversigt over de mest stillede spørgsmål
Samn Forsyning har ansvaret for vandtrykket i den del af din stikledning, som går til dit skel, derfra er det ejers ansvar at jordledningen og installationen kan levere det ønskede vandtryk.
Kontakt en autoriseret VVS-installatør hvis du oplever problemer med trykket.
I forsyningsområdet for Samn Forsyning er hårdhedsgraden 12 - 18 dH, som er temmelig hårdt vand.
Samn Forsyning har ikke planer om at etablere blødgøringsanlæg til at fjerne kalken fra drikkevandet i Samn’s forsyningsområder.
For øvrige forsyningsområder i Horsens og Odder er vandet jvf. GEUS også 12 - 18 dH, hvor du kan finde flere oplysninger om vandet.
Ønsker du præcist at vide, hvad hårdheden på dit vand er, kan du købe teststrips på apoteket.
Hårdhed (°dH):
Angiver indholdet af calcium og magnesium. Lav hårdhed kan forårsage korrosionsproblemer, hvorimod høj hårdhed medfører større sæbeforbrug samt kalkudfældninger.
Nej, der tilsættes hverken klor eller andre kemikalier til dit drikkevand. Det vand, der kommer ud af din vandhane, kommer stort set direkte fra grundvandet. Den eneste behandling grundvandet gennemgår, er iltning og filtrering gennem et sandfilter for at fjerne partikler som jern og mangan fra vandet. Jern og mangan er ufarligt, men det kan misfarve vandet og give det en metallisk smag. Derfor fjernes hovedparten af disse partikler på vandværkerne.
”Hvidt” vand skyldes normalt luft i vandet. Hvis du fylder et glas med det ”hvide” vand, vil du kunne se efter kort tid, at luften bruser af vandet, så det igen bliver klart.
”Hvidt” vand, eller luft i vandet, kan forekomme, når der arbejdes på ledningsnettet hvorved luften indesluttes i vandledningen. ”Hvidt” vand er ikke sundhedsskadeligt.
Samn Forsyning fører løbende kontrol med både grundvandets og drikkevandets kvalitet. Vi tager ca. 300 drikkevandsprøver om året fordelt på hele ledningsnettet. Herudover undersøges drikkevandet, der pumpes ud fra vandværkerne, en gang om måneden.
Endvidere analyseres boringerne, så mindst 1 boring på hver kildeplads får taget prøver hvert år.
Læs her mere om vandets kvalitet
Vores kunder har forskellige vandmålere, som du kan læse mere om på siden her om vandmålere.
Vandmåleren ejes af Samn Forsyning. Du betaler årligt en målerleje for benyttelse af måleren. Vandmåleren må kun udskiftes af Samn Forsyning eller et autoriseret VVS-firma.
Hvis du ønsker det, kan du få afprøvet din vandmåler. Du skal selv betale for afprøvningen, hvis målervisningen ligger indenfor den godkendte kontrolafvigelse. Hvis måleren viser forkert, afholder Samn Forsyning udgiften.
Hvis dit kolde vand er misfarvet og rødbrunt, skyldes det forstyrrelser i ledningssystemet. De kan fx opstå pga. reparationsarbejde, der får kalk og jern til at løsne sig i ledningsnettet.
Er det kun dit varme vand, der er misfarvet, er det sandsynligvis varmtvandsbeholderen, som er skyld i problemet, fordi bundfaldne partikler fra en periode med stillestående vand ledes med vandet ud.
Hvis vandet skal have den normale farve igen, kan du lade alle vandhaner løbe, så urenhederne renses ud. Det gælder uanset, om det er ledningsnettet eller din varmtvandsbeholder, som er kilden til problemet. Der vil normalt vare et par minutter, inden vandet er klart.
Kontakt dit vandværk, hvis vandet forbliver rødbrunt.
Rødbrunt vand er ikke decideret sundhedsfarligt. Men det smager ikke godt, så du er bedst tjent med ikke at drikke det.
Det rødbrune vand kan misfarve dit vasketøj.
Har dit rene vasketøj fået et gulligt eller rødligt skær, henviser vi til denne opskrift fra Statens Husholdningsråd:
Hvis du har indberettet din aflæsning efter den 17. januar, vil det koste dig et gebyr.
Modtages aflæsningen ikke, beregner vi dit vandforbrug ud fra et skøn.
Du kan se de gældende takster her.
Fremsendelse af papirfaktura koster 70 kr. inkl. moms. Gebyret inkluderer håndtering og fremsendelse af papirfaktura.
Du kan se de gældende takster her.
I Samn Forsyning kan du støde på flere typer målere:
Grunden til at du også skal indberette til Samn Forsyning er fordi, Samn Forsyning ikke har en aftale med alle lokale vandværker om udveksling af måleroplysninger. Vi har brug for disse måleroplysninger, for at kunne beregne og afregne afledning af spildevand. Det gælder også, selvom du har en måler med fjernaflæsning. Kan du ikke få adgang til den fjernaflæste måler, må vi bede dig om at kontakte dit vandværk, der kan oplyse dig om forbruget.
Hvis du har ejendom i Odder Kommune, modtager vi automatisk din aflæsning fra alle vandværker i kommunen. Du skal derfor ikke foretage dig noget med mindre, at du har en bimåler. I det tilfælde skal du indsende en aflæsning til os.
Har du ejendom i Horsens Kommune, er der flere forklaringer til, hvorfor du ikke modtager et aflæsningkort. Det kan du læse mere om her.
Årsopgørelsen udsendes med 1. aconto medio marts og til betaling i april.
Du finder den ved at logge på MinForsying, hvor den ligger under REGNINGER og april måned.
Der pålægges et gebyr på 70 kr., hvis vi skal fremsende den.
Klik her, for at se de aktuelle driftsforstyrrelser. Det er dem om vi har registreret og arbejder på at udbedre.
Er der et problem i dit område, som ikke fremgår af denne side?
Vær venlig at undersøge nedenstående, før du kontakter os:
Du kan kontakte kundeservice fra 8.00 - 15.30, fredag dog 8.00 – 13.30 på tlf. 76 26 87 00.
Udenfor åbningstid bliver du stillet om til driftsvagten på samme nummer.
Du modtager en aconto-regning for dit vandforbrug og afledning af spildevand to gange om året:
Årsafregning med 1. aconto udsendes medio marts og til betaling i april.
2. aconto-regning udsendes medio september til betaling i oktober .
På årsopgørelsen er det foregående års forbrug opgjort i forhold til de indbetalte aconto beløb. Hvis dit forbrug overstiger aconto-betalingerne, vil regningen være højere end seneste aconto-regning. Hvis dit forbrug omvendt har været mindre end aconto-betalingerne, bliver regningen mindre.
Skønner du eller Samn Forsyning, at der vil ske en væsentlig ændring i det årlige vandforbrug, kan acontobeløbet ændres.
Har du svært ved at forstå, hvad de mange punkter på din årsopgørelse og accontoregning betyder, kan du få hjælp i denne gennemgang af regningen. Bemærk at der åbnes en pdf.
For kunder i Horsens og Odder Kommune skal vi vide besked om til- og fraflytning af en ejendom for at kunne lave en flytteopgørelse. Brug formularen Meld flytning på selvbetjeningssiden.
Der findes to måder man kan være tilknyttet en adresse på.
Hvis du modtager regninger, selvom du er flyttet, kan det skyldes, at vi ikke har modtaget en flyttemeddelelse fra dig. Læs her hvordan du gør.
Giv os mulighed for at rette eventuelle fejl
Vi vil gerne gøre tingene rigtigt første gang. Desværre må vi erkende, at vi nogen gange laver fejl. Det vil vi gerne have mulighed for at lære af og dermed rette op på. Derfor vil vi rigtig gerne høre fra dig.
Hvis sagen ikke kan løses over telefon, kan du skrive til os på mail@samn.dk
Klagemulighed
Er du ikke enig i vores beslutning, og ønsker du at klage over os, har du mulighed for at indbringe din klage til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus og Forbrugerklagenævnet på www.naevneneshus.dk
Har du spørgsmål til klagevejledningen, er du velkommen til at kontakte os.
Hvis du bliver udsat for et rørbrud, kan du søge om refusion af din vandudgift, hvis der er tale om rørskade på en skjult installation.
Der ydes kun refusion af vand/vandafledning for ejendomme til boligformål, gælder ikke for erhverv.
Læs mere om betingelserne og udfyld formularen Refusion ved rørbrud på vores selvbetjeningsside.
I vores betalingsvedtægter for spildevand kan du læse mere om de aftaler, vi har med hinanden, når du er kunde hos os. Se den for Horsens Vand her og for Odder Spildevand her.
I vores drikkevandregulativ kan du læse mere om de aftaler, vi har med hinanden, når du er kunde hos os på drikkevand.
Såfremt du ikke er tilmeldt Betalingsservice, kan du betale din regning ved at bruge det angivne Betalings-ID nederst på din regning.
Det er ikke muligt at betale din regning kontant.
Har du konstateret en skade, efter at Samn Forsyning eller en af vores entreprenører har udført arbejde i nærheden af din ejendom, skal du gøre følgende:
Begræns skaden
Gør hvad du kan for at begrænse skaden og rekvirer skadesservice via dit forsikringsselskab, såfremt dette er nødvendigt. Dokumentér gerne omfanget med fotos.
Samn Forsyning er ikke forpligtet til at afhjælpe skaden eller afholde omkostninger til dette, før der ligger en afgørelse fra dit forsikringsselskab.
Anmeld skaden til dit eget forsikringsselskab
Dit forsikringsselskab behandler sagen og afgør, om de vil dække skaden eller ej.
Vi tager ved Samn Forsyning behandlingen af dine personoplysninger meget alvorligt.
Bor du i udlandet og skal lave en bankoverførsel til os, skal du benytte et IBAN-nummer, som er den internationale måde at skrive et kontonummer på.
Ved overførslen skal du selv pålægge 50 kr. til det samlede beløb, da vi har en omkostning på 50 kr. til banken ved denne type overførsel.
Hvilke IBAN-nummer du skal benytte, afhænger af hvilken Kommune du har bolig i.
Horsens Kommune:
Odder Kommune:
Alle priser findes i vores gældende takstblade. Du kan læse mere på siden her.
Hvis du ikke betaler den fremsendte regning til tiden, sender vi en ny regning med et rykkergebyr og tilskrevne renter.
Du kan godt opleve, at du har en fjernaflæst måler, som vi ønsker, at du manuelt skal aflæse.
Årsagen til det er, at måleren virker fint, men modulet til at fjernaflæse virker ikke mere.
Såfremt at du også har tilmeldt dig e-Regning og/eller e-Aflæsning i MinForsyning, skal dette afmeldes, for at e-Boks virker for dig.
Når I er logget ind på jeres e-Boks, skal I give samtykke til at modtage post fra Samn Forsyning.
Derudover skal Samn Forsyning skal have oplyst jeres CVR nr. som skal tilknyttes jeres kundenummer.
Send en mail til forbrug@samn.dk og oplys, at I ønsker jeres CVR nr. på jeres kundeforhold.
Har I flere kundeforhold hos Samn Forsyning, skal alle kundenumre oplyses.
Se hvad der ligger af materiale om din eller en anden ejendom i Horsens Kommune på FilArkiv.dk.
SØG I FILARKIV (åbner Horsens Kommunes hjemmeside, som administrerer arkivet)
I FilArkiv finder du:
Se hvad der ligger af materiale om din eller en anden ejendom i Odder Kommune på FilArkiv.dk.
SØG I FILARKIV (åbner Odder Kommunes hjemmeside, som administrerer arkivet)
I FilArkiv finder du:
Hvis du ikke allerede kender til MitID, anbefaler vi, at du læser mere her.
Ved Samn Forsyning kan du både benytte NemID og MitID som login til selvbetjeningsløsningen MinForsyning, og det vil vi fortsætte med, indtil NemID udfases.
Hvis du tidligere har været logget ind på MinForsyning med NemID, vil du ved brug af MitID automatisk kunne logge ind med MitID.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på forbrug@samn.dk eller ringe på 7626 8700.
Du finder dit kundenummer og adgangskode til brug for login på MinForsyning på din regning i højre hjørne.
Du kan også finde oplysningerne på din Betalingsservice.
Brug for yderligere hjælp til MinForsyning kan du se denne film
Får du denne fejl under oprettelse af ny bruger, betyder det at den email adresse du forsøger at oprette dig med, allerede er i brug. Prøv i stedet at logge på med en anden email adresse, eller brug funktionen "Glemt adgangskode".
Har du glemt adgangskoden til dit login, eller har du fået fejlen "Brugernavn optaget" under oprettelse, så prøv funktionen "Glemt adgangskode". Indtast din email adresse, og tryk "Send". Du vil herfter blive sendt tilbage til login-billedet, men ignorér dette, og åbn i stedet din mail. Du vil nemlig modtage en mail med link til nulstilling af din adgangskode.
Har du brugt funktionen "Glemt adgangskode", vil du modtage en mail med titlen "Nulstil adgangskode" fra noreply@kmd.dk. I mailen er et link til oprettelse af ny adgangskode. Klik på det, skift koden, og forsøg så at logge på igen.
Får du beskeden "Forkert kundenummer, brugernavn eller kodeord" betyder det, at systemet ikke kan genkende den indtastede email eller kodeord. Prøv forfra, eller brug funktionen "Glemt adgangskode".
Bemærk at du ikke skal indtaste de første 0´er foran selve kundenr.
Når du er logget ind på MinForsyning kan du tilføje den eller de adresser, du ønsker der skal tilknyttes din brugerprofil. Ud over din hjemmeadresse er der mulighed for at tilføje eksempelvis et sommerhus eller en adresse, du administrerer for en anden. Bemærk, at du kun kan tilføje adresser, der ligger indenfor vores forsyningsområde.
På MinForsyning findes denne mulighed i menulinjen i venstre side under "Mine adresser".
Samme sted skifter du også mellem adresserne, når eventuelle ekstra adresser er tilføjet.
Jeg er flyttet, men det er min gamle adresse, som kommer frem, når jeg er logget ind på MinForsyning.
Selvom du er flyttet, har du stadig mulighed for at se historikken på dit gamle kundeforhold ved os og samtidig tilføje din nye adresse på samme brugerlogin.
På MinForsyning findes denne mulighed oppe i højre hjørne.
Samme sted skifter du også mellem adresserne, når eventuelle ekstra adresser er tilføjet.
Du kan vælge enten at logge på med NemID, MitID eller e-mail og adgangskode.
Er det første gang, at du skal bruge løsningen, kan du læse mere her.
Er risten (rendestensbrønden) i vejen stoppet, er det vejens ejer som har ansvaret for vedligeholdelse og rensning. Ejeren af vejen kan både være grundejerforeningen eller Kommunen, og det vil være dem du skal kontakte for at få løst problemet.
Kloaklugt inde i huset kan skyldes tomme vandlåse i toilet, køkkenvask eller håndvask. Tomme vandlåse kan opstå enten ved udtørring (hvis afløbet sjældent er i brug), ved meget kraftig regn eller hvis en spulevogn har spulet i den offentlige kloak uden for dit hus. Åbn for vandhaner og træk ud i toilettet så vandlåsene atter fyldes.
Kloaklugt inde i huset kan også skyldes utætte installationer – kontakt en autoriseret VVS-installatør, hvis du har mistanke herom.
Undersøg først om den stoppede kloak gælder hele huset, dvs. hvis afløbet i køkkenvasken virker men toilettet ikke gør, tyder det på en prop i dit interne afløbssystem – kontakt en slamsugerentreprenør.
Hvis du har problemer i hele huset, skal du kigge i din skelbrønd eller den samlebrønd, der samler alle afløb fra huset. Hvis der står vand i brønden, er proppen sandsynligvis opstået i enten stikket eller ude i det offentlige system – kontakt Samn Forsyning.
Hvis brønden er tom, sidder proppen sandsynligvis i dit eget system – kontakt en slamsugerentreprenør.
Hvis du har fået vand i kælderen, skal du henvende dig til dit forsikringsselskab. Som grundejer har du selv ansvaret for alle installationer inde på din grund. Dette gælder også den eller de stikledninger, der forbinder din ejendom med kloaknettet ude i vejen. Derfor er kælderen også dit eget ansvar.
Ved kraftig regn kan der ske oversvømmelser, hvis kloakkerne ikke kan følge med og nå at bortlede regnvandet i den takt, det falder. Regnvejr kan ikke forudsiges, idet to regnskyl ikke er ens. Desuden varierer regntyperne som regel med årstiderne. Der er langvarig regn om vinteren og korte kraftige regnskyl med torden om sommeren. Det er især de kraftige regnskyl, der giver problemer for kloakkerne. Desværre er de kraftige regnskyl blevet hyppigere de seneste år, og meget tyder på at tendensen fortsætter.
Samn Forsyning har fokus på problemet og arbejder løbende på at tilpasse det offentlige kloaksystem derefter. Det er dog også vigtigt, at du som husejer sikrer dit eget hus mod oversvømmelser.
Hvis vi har planlagt en kloakering af din vej, vil det fremgå af dette kort.
Er der ikke ingen oplysninger angivet, er der endnu ikke planlagt en evt. separatkloakering.
Horsens og Odder Kommunes spildevandsplaner afspejler Samn Forsynings planer de kommende år. Spildevandsplanen er byrådets plan for afskaffelse af spildevand i de respektive år.
Samn Forsyning afholder alle udgifter til etablering af ny kloak i vejen, og der opkræves ikke ekstra tilslutningsbidrag i forbindelse med separeringsarbejdet.
Udgiften til den enkelte grundejer er udgiften til at skille regnvandet fra spildevandet på egen grund, og sørge for at det bliver tilsluttet de nye stik, som Samn Forsyning fører frem til grundskel.
Hvis der er tegn på rotter, f.eks. huller ved en brønd eller i haven, skal du kontakte din kommune.
Du kan installere en pumpe eller en såkaldt højvandslukke, hvilket er en form for lukkemekanisme. En sådan ekstra sikring skal ske på grundejerens eget initiativ og for egen regning. Hvis du vil investere i en sådan løsning, skal du kontakte en autoriseret kloakmester for at få arbejdet udført. Kloakmesteren vil også kunne vejlede dig om hvilken løsning, der vil være den bedste i dit tilfælde.
Samn Forsyning tillader ikke installation af køkkenkværne, da der herved kan afledes affald til spildevandssystemet, som ikke er dimensioneret hertil.
Kommunens kloakker og renseanlæg er designet til at modtage spildevand og ikke affald. Madrester og lignende skal bortskaffes med dagrenovationen og ikke gennem spildevandssystemet. Kværnede madvarer etc. kan forårsage problemer i kloakken med tilstopning, svovlbrinteudvikling, tiltrække rotter og udgøre et sundhedsmæssigt problem for kloakpersonalet. Fjernes det i stedet via dagrenovationen, er det en ressource, som kan udnyttes.
Ved driftstop af pumpen kommer der en hyletone, samt den røde lampe på automatik-skabet lyser.
Gør herefter følgende:
Er lampen stadig tændt, så kontakt Samn Forsyning ApS på tlf. 76 26 87 00.
(Udenfor normal arbejdstid bliver telefonen omstillet til vagten.)
Er der problemer med at aflede spildevandet fra ejendommen, kan der også være stop på det interne afløbssystem.
Kontroller følgende:
Er der spørgsmål kan Samn Forsyning ApS kontaktes på tlf. 76 26 87 00
Samn Forsyning har ansvaret for vandtrykket i den del af din stikledning, som går til dit skel, derfra er det ejers ansvar at jordledningen og installationen kan levere det ønskede vandtryk.
Kontakt en autoriseret VVS-installatør hvis du oplever problemer med trykket.
I forsyningsområdet for Samn Forsyning er hårdhedsgraden 12 - 18 dH, som er temmelig hårdt vand.
Samn Forsyning har ikke planer om at etablere blødgøringsanlæg til at fjerne kalken fra drikkevandet i Samn’s forsyningsområder.
For øvrige forsyningsområder i Horsens og Odder er vandet jvf. GEUS også 12 - 18 dH, hvor du kan finde flere oplysninger om vandet.
Ønsker du præcist at vide, hvad hårdheden på dit vand er, kan du købe teststrips på apoteket.
Hårdhed (°dH):
Angiver indholdet af calcium og magnesium. Lav hårdhed kan forårsage korrosionsproblemer, hvorimod høj hårdhed medfører større sæbeforbrug samt kalkudfældninger.
Nej, der tilsættes hverken klor eller andre kemikalier til dit drikkevand. Det vand, der kommer ud af din vandhane, kommer stort set direkte fra grundvandet. Den eneste behandling grundvandet gennemgår, er iltning og filtrering gennem et sandfilter for at fjerne partikler som jern og mangan fra vandet. Jern og mangan er ufarligt, men det kan misfarve vandet og give det en metallisk smag. Derfor fjernes hovedparten af disse partikler på vandværkerne.
”Hvidt” vand skyldes normalt luft i vandet. Hvis du fylder et glas med det ”hvide” vand, vil du kunne se efter kort tid, at luften bruser af vandet, så det igen bliver klart.
”Hvidt” vand, eller luft i vandet, kan forekomme, når der arbejdes på ledningsnettet hvorved luften indesluttes i vandledningen. ”Hvidt” vand er ikke sundhedsskadeligt.
Samn Forsyning fører løbende kontrol med både grundvandets og drikkevandets kvalitet. Vi tager ca. 300 drikkevandsprøver om året fordelt på hele ledningsnettet. Herudover undersøges drikkevandet, der pumpes ud fra vandværkerne, en gang om måneden.
Endvidere analyseres boringerne, så mindst 1 boring på hver kildeplads får taget prøver hvert år.
Læs her mere om vandets kvalitet
Vores kunder har forskellige vandmålere, som du kan læse mere om på siden her om vandmålere.
Vandmåleren ejes af Samn Forsyning. Du betaler årligt en målerleje for benyttelse af måleren. Vandmåleren må kun udskiftes af Samn Forsyning eller et autoriseret VVS-firma.
Hvis du ønsker det, kan du få afprøvet din vandmåler. Du skal selv betale for afprøvningen, hvis målervisningen ligger indenfor den godkendte kontrolafvigelse. Hvis måleren viser forkert, afholder Samn Forsyning udgiften.
Hvis dit kolde vand er misfarvet og rødbrunt, skyldes det forstyrrelser i ledningssystemet. De kan fx opstå pga. reparationsarbejde, der får kalk og jern til at løsne sig i ledningsnettet.
Er det kun dit varme vand, der er misfarvet, er det sandsynligvis varmtvandsbeholderen, som er skyld i problemet, fordi bundfaldne partikler fra en periode med stillestående vand ledes med vandet ud.
Hvis vandet skal have den normale farve igen, kan du lade alle vandhaner løbe, så urenhederne renses ud. Det gælder uanset, om det er ledningsnettet eller din varmtvandsbeholder, som er kilden til problemet. Der vil normalt vare et par minutter, inden vandet er klart.
Kontakt dit vandværk, hvis vandet forbliver rødbrunt.
Rødbrunt vand er ikke decideret sundhedsfarligt. Men det smager ikke godt, så du er bedst tjent med ikke at drikke det.
Det rødbrune vand kan misfarve dit vasketøj.
Har dit rene vasketøj fået et gulligt eller rødligt skær, henviser vi til denne opskrift fra Statens Husholdningsråd:
Hvis du har indberettet din aflæsning efter den 17. januar, vil det koste dig et gebyr.
Modtages aflæsningen ikke, beregner vi dit vandforbrug ud fra et skøn.
Du kan se de gældende takster her.
Fremsendelse af papirfaktura koster 70 kr. inkl. moms. Gebyret inkluderer håndtering og fremsendelse af papirfaktura.
Du kan se de gældende takster her.
I Samn Forsyning kan du støde på flere typer målere:
Grunden til at du også skal indberette til Samn Forsyning er fordi, Samn Forsyning ikke har en aftale med alle lokale vandværker om udveksling af måleroplysninger. Vi har brug for disse måleroplysninger, for at kunne beregne og afregne afledning af spildevand. Det gælder også, selvom du har en måler med fjernaflæsning. Kan du ikke få adgang til den fjernaflæste måler, må vi bede dig om at kontakte dit vandværk, der kan oplyse dig om forbruget.
Hvis du har ejendom i Odder Kommune, modtager vi automatisk din aflæsning fra alle vandværker i kommunen. Du skal derfor ikke foretage dig noget med mindre, at du har en bimåler. I det tilfælde skal du indsende en aflæsning til os.
Har du ejendom i Horsens Kommune, er der flere forklaringer til, hvorfor du ikke modtager et aflæsningkort. Det kan du læse mere om her.
Årsopgørelsen udsendes med 1. aconto medio marts og til betaling i april.
Du finder den ved at logge på MinForsying, hvor den ligger under REGNINGER og april måned.
Der pålægges et gebyr på 70 kr., hvis vi skal fremsende den.
Klik her, for at se de aktuelle driftsforstyrrelser. Det er dem om vi har registreret og arbejder på at udbedre.
Er der et problem i dit område, som ikke fremgår af denne side?
Vær venlig at undersøge nedenstående, før du kontakter os:
Du kan kontakte kundeservice fra 8.00 - 15.30, fredag dog 8.00 – 13.30 på tlf. 76 26 87 00.
Udenfor åbningstid bliver du stillet om til driftsvagten på samme nummer.
Du modtager en aconto-regning for dit vandforbrug og afledning af spildevand to gange om året:
Årsafregning med 1. aconto udsendes medio marts og til betaling i april.
2. aconto-regning udsendes medio september til betaling i oktober .
På årsopgørelsen er det foregående års forbrug opgjort i forhold til de indbetalte aconto beløb. Hvis dit forbrug overstiger aconto-betalingerne, vil regningen være højere end seneste aconto-regning. Hvis dit forbrug omvendt har været mindre end aconto-betalingerne, bliver regningen mindre.
Skønner du eller Samn Forsyning, at der vil ske en væsentlig ændring i det årlige vandforbrug, kan acontobeløbet ændres.
Har du svært ved at forstå, hvad de mange punkter på din årsopgørelse og accontoregning betyder, kan du få hjælp i denne gennemgang af regningen. Bemærk at der åbnes en pdf.
For kunder i Horsens og Odder Kommune skal vi vide besked om til- og fraflytning af en ejendom for at kunne lave en flytteopgørelse. Brug formularen Meld flytning på selvbetjeningssiden.
Der findes to måder man kan være tilknyttet en adresse på.
Hvis du modtager regninger, selvom du er flyttet, kan det skyldes, at vi ikke har modtaget en flyttemeddelelse fra dig. Læs her hvordan du gør.
Giv os mulighed for at rette eventuelle fejl
Vi vil gerne gøre tingene rigtigt første gang. Desværre må vi erkende, at vi nogen gange laver fejl. Det vil vi gerne have mulighed for at lære af og dermed rette op på. Derfor vil vi rigtig gerne høre fra dig.
Hvis sagen ikke kan løses over telefon, kan du skrive til os på mail@samn.dk
Klagemulighed
Er du ikke enig i vores beslutning, og ønsker du at klage over os, har du mulighed for at indbringe din klage til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus og Forbrugerklagenævnet på www.naevneneshus.dk
Har du spørgsmål til klagevejledningen, er du velkommen til at kontakte os.
Hvis du bliver udsat for et rørbrud, kan du søge om refusion af din vandudgift, hvis der er tale om rørskade på en skjult installation.
Der ydes kun refusion af vand/vandafledning for ejendomme til boligformål, gælder ikke for erhverv.
Læs mere om betingelserne og udfyld formularen Refusion ved rørbrud på vores selvbetjeningsside.
I vores betalingsvedtægter for spildevand kan du læse mere om de aftaler, vi har med hinanden, når du er kunde hos os. Se den for Horsens Vand her og for Odder Spildevand her.
I vores drikkevandregulativ kan du læse mere om de aftaler, vi har med hinanden, når du er kunde hos os på drikkevand.
Såfremt du ikke er tilmeldt Betalingsservice, kan du betale din regning ved at bruge det angivne Betalings-ID nederst på din regning.
Det er ikke muligt at betale din regning kontant.
Har du konstateret en skade, efter at Samn Forsyning eller en af vores entreprenører har udført arbejde i nærheden af din ejendom, skal du gøre følgende:
Begræns skaden
Gør hvad du kan for at begrænse skaden og rekvirer skadesservice via dit forsikringsselskab, såfremt dette er nødvendigt. Dokumentér gerne omfanget med fotos.
Samn Forsyning er ikke forpligtet til at afhjælpe skaden eller afholde omkostninger til dette, før der ligger en afgørelse fra dit forsikringsselskab.
Anmeld skaden til dit eget forsikringsselskab
Dit forsikringsselskab behandler sagen og afgør, om de vil dække skaden eller ej.
Vi tager ved Samn Forsyning behandlingen af dine personoplysninger meget alvorligt.
Bor du i udlandet og skal lave en bankoverførsel til os, skal du benytte et IBAN-nummer, som er den internationale måde at skrive et kontonummer på.
Ved overførslen skal du selv pålægge 50 kr. til det samlede beløb, da vi har en omkostning på 50 kr. til banken ved denne type overførsel.
Hvilke IBAN-nummer du skal benytte, afhænger af hvilken Kommune du har bolig i.
Horsens Kommune:
Odder Kommune:
Alle priser findes i vores gældende takstblade. Du kan læse mere på siden her.
Hvis du ikke betaler den fremsendte regning til tiden, sender vi en ny regning med et rykkergebyr og tilskrevne renter.
Du kan godt opleve, at du har en fjernaflæst måler, som vi ønsker, at du manuelt skal aflæse.
Årsagen til det er, at måleren virker fint, men modulet til at fjernaflæse virker ikke mere.
Såfremt at du også har tilmeldt dig e-Regning og/eller e-Aflæsning i MinForsyning, skal dette afmeldes, for at e-Boks virker for dig.
Når I er logget ind på jeres e-Boks, skal I give samtykke til at modtage post fra Samn Forsyning.
Derudover skal Samn Forsyning skal have oplyst jeres CVR nr. som skal tilknyttes jeres kundenummer.
Send en mail til forbrug@samn.dk og oplys, at I ønsker jeres CVR nr. på jeres kundeforhold.
Har I flere kundeforhold hos Samn Forsyning, skal alle kundenumre oplyses.
Se hvad der ligger af materiale om din eller en anden ejendom i Horsens Kommune på FilArkiv.dk.
SØG I FILARKIV (åbner Horsens Kommunes hjemmeside, som administrerer arkivet)
I FilArkiv finder du:
Se hvad der ligger af materiale om din eller en anden ejendom i Odder Kommune på FilArkiv.dk.
SØG I FILARKIV (åbner Odder Kommunes hjemmeside, som administrerer arkivet)
I FilArkiv finder du:
Hvis du ikke allerede kender til MitID, anbefaler vi, at du læser mere her.
Ved Samn Forsyning kan du både benytte NemID og MitID som login til selvbetjeningsløsningen MinForsyning, og det vil vi fortsætte med, indtil NemID udfases.
Hvis du tidligere har været logget ind på MinForsyning med NemID, vil du ved brug af MitID automatisk kunne logge ind med MitID.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på forbrug@samn.dk eller ringe på 7626 8700.
Du finder dit kundenummer og adgangskode til brug for login på MinForsyning på din regning i højre hjørne.
Du kan også finde oplysningerne på din Betalingsservice.
Brug for yderligere hjælp til MinForsyning kan du se denne film
Får du denne fejl under oprettelse af ny bruger, betyder det at den email adresse du forsøger at oprette dig med, allerede er i brug. Prøv i stedet at logge på med en anden email adresse, eller brug funktionen "Glemt adgangskode".
Har du glemt adgangskoden til dit login, eller har du fået fejlen "Brugernavn optaget" under oprettelse, så prøv funktionen "Glemt adgangskode". Indtast din email adresse, og tryk "Send". Du vil herfter blive sendt tilbage til login-billedet, men ignorér dette, og åbn i stedet din mail. Du vil nemlig modtage en mail med link til nulstilling af din adgangskode.
Har du brugt funktionen "Glemt adgangskode", vil du modtage en mail med titlen "Nulstil adgangskode" fra noreply@kmd.dk. I mailen er et link til oprettelse af ny adgangskode. Klik på det, skift koden, og forsøg så at logge på igen.
Får du beskeden "Forkert kundenummer, brugernavn eller kodeord" betyder det, at systemet ikke kan genkende den indtastede email eller kodeord. Prøv forfra, eller brug funktionen "Glemt adgangskode".
Bemærk at du ikke skal indtaste de første 0´er foran selve kundenr.
Når du er logget ind på MinForsyning kan du tilføje den eller de adresser, du ønsker der skal tilknyttes din brugerprofil. Ud over din hjemmeadresse er der mulighed for at tilføje eksempelvis et sommerhus eller en adresse, du administrerer for en anden. Bemærk, at du kun kan tilføje adresser, der ligger indenfor vores forsyningsområde.
På MinForsyning findes denne mulighed i menulinjen i venstre side under "Mine adresser".
Samme sted skifter du også mellem adresserne, når eventuelle ekstra adresser er tilføjet.
Jeg er flyttet, men det er min gamle adresse, som kommer frem, når jeg er logget ind på MinForsyning.
Selvom du er flyttet, har du stadig mulighed for at se historikken på dit gamle kundeforhold ved os og samtidig tilføje din nye adresse på samme brugerlogin.
På MinForsyning findes denne mulighed oppe i højre hjørne.
Samme sted skifter du også mellem adresserne, når eventuelle ekstra adresser er tilføjet.
Du kan vælge enten at logge på med NemID, MitID eller e-mail og adgangskode.
Er det første gang, at du skal bruge løsningen, kan du læse mere her.
Er risten (rendestensbrønden) i vejen stoppet, er det vejens ejer som har ansvaret for vedligeholdelse og rensning. Ejeren af vejen kan både være grundejerforeningen eller Kommunen, og det vil være dem du skal kontakte for at få løst problemet.
Kloaklugt inde i huset kan skyldes tomme vandlåse i toilet, køkkenvask eller håndvask. Tomme vandlåse kan opstå enten ved udtørring (hvis afløbet sjældent er i brug), ved meget kraftig regn eller hvis en spulevogn har spulet i den offentlige kloak uden for dit hus. Åbn for vandhaner og træk ud i toilettet så vandlåsene atter fyldes.
Kloaklugt inde i huset kan også skyldes utætte installationer – kontakt en autoriseret VVS-installatør, hvis du har mistanke herom.
Undersøg først om den stoppede kloak gælder hele huset, dvs. hvis afløbet i køkkenvasken virker men toilettet ikke gør, tyder det på en prop i dit interne afløbssystem – kontakt en slamsugerentreprenør.
Hvis du har problemer i hele huset, skal du kigge i din skelbrønd eller den samlebrønd, der samler alle afløb fra huset. Hvis der står vand i brønden, er proppen sandsynligvis opstået i enten stikket eller ude i det offentlige system – kontakt Samn Forsyning.
Hvis brønden er tom, sidder proppen sandsynligvis i dit eget system – kontakt en slamsugerentreprenør.
Hvis du har fået vand i kælderen, skal du henvende dig til dit forsikringsselskab. Som grundejer har du selv ansvaret for alle installationer inde på din grund. Dette gælder også den eller de stikledninger, der forbinder din ejendom med kloaknettet ude i vejen. Derfor er kælderen også dit eget ansvar.
Ved kraftig regn kan der ske oversvømmelser, hvis kloakkerne ikke kan følge med og nå at bortlede regnvandet i den takt, det falder. Regnvejr kan ikke forudsiges, idet to regnskyl ikke er ens. Desuden varierer regntyperne som regel med årstiderne. Der er langvarig regn om vinteren og korte kraftige regnskyl med torden om sommeren. Det er især de kraftige regnskyl, der giver problemer for kloakkerne. Desværre er de kraftige regnskyl blevet hyppigere de seneste år, og meget tyder på at tendensen fortsætter.
Samn Forsyning har fokus på problemet og arbejder løbende på at tilpasse det offentlige kloaksystem derefter. Det er dog også vigtigt, at du som husejer sikrer dit eget hus mod oversvømmelser.
Hvis vi har planlagt en kloakering af din vej, vil det fremgå af dette kort.
Er der ikke ingen oplysninger angivet, er der endnu ikke planlagt en evt. separatkloakering.
Horsens og Odder Kommunes spildevandsplaner afspejler Samn Forsynings planer de kommende år. Spildevandsplanen er byrådets plan for afskaffelse af spildevand i de respektive år.
Samn Forsyning afholder alle udgifter til etablering af ny kloak i vejen, og der opkræves ikke ekstra tilslutningsbidrag i forbindelse med separeringsarbejdet.
Udgiften til den enkelte grundejer er udgiften til at skille regnvandet fra spildevandet på egen grund, og sørge for at det bliver tilsluttet de nye stik, som Samn Forsyning fører frem til grundskel.
Hvis der er tegn på rotter, f.eks. huller ved en brønd eller i haven, skal du kontakte din kommune.
Du kan installere en pumpe eller en såkaldt højvandslukke, hvilket er en form for lukkemekanisme. En sådan ekstra sikring skal ske på grundejerens eget initiativ og for egen regning. Hvis du vil investere i en sådan løsning, skal du kontakte en autoriseret kloakmester for at få arbejdet udført. Kloakmesteren vil også kunne vejlede dig om hvilken løsning, der vil være den bedste i dit tilfælde.
Samn Forsyning tillader ikke installation af køkkenkværne, da der herved kan afledes affald til spildevandssystemet, som ikke er dimensioneret hertil.
Kommunens kloakker og renseanlæg er designet til at modtage spildevand og ikke affald. Madrester og lignende skal bortskaffes med dagrenovationen og ikke gennem spildevandssystemet. Kværnede madvarer etc. kan forårsage problemer i kloakken med tilstopning, svovlbrinteudvikling, tiltrække rotter og udgøre et sundhedsmæssigt problem for kloakpersonalet. Fjernes det i stedet via dagrenovationen, er det en ressource, som kan udnyttes.
Ved driftstop af pumpen kommer der en hyletone, samt den røde lampe på automatik-skabet lyser.
Gør herefter følgende:
Er lampen stadig tændt, så kontakt Samn Forsyning ApS på tlf. 76 26 87 00.
(Udenfor normal arbejdstid bliver telefonen omstillet til vagten.)
Er der problemer med at aflede spildevandet fra ejendommen, kan der også være stop på det interne afløbssystem.
Kontroller følgende:
Er der spørgsmål kan Samn Forsyning ApS kontaktes på tlf. 76 26 87 00